Instrukcja:
Wypełnij poniższy kwestionariusz przypisując wartości liczbowe każdemu stwierdzeniu, które Twoim zdaniem jest prawdziwe w odniesieniu do Ciebie.
Jeśli w pełni się z nim zgadzasz, postaw cyfrę „5” w kolumnie „Stopień prawdziwości poszczególnych stwierdzeń”.
Jeśli sądzisz, że nie masz z nim nic wspólnego – wstaw cyfrę „0”.
Użyj cyfr od „5” do „0”, aby określić stopień prawdziwości poszczególnych stwierdzeń. Wyniki wpisz w odpowiednie pola dla każdego typu inteligencji.
Pytanie testowe:
Nr stwier- dzenia
|
Stwierdzenie |
Stopień prawdziwości poszczególnych stwierdzeń |
1 |
Posiadam uzdolnienia manualne. |
|
2 |
Posiadam dobre wyczucie kierunku. |
|
3 |
Posiadam umiejętność rozwiązywania sporów między przyjaciółmi. |
|
4 |
Łatwo zapamiętuję słowa piosenek. |
|
5 |
Potrafię wyjaśniać w prosty sposób trudne zagadnienia. |
|
6 |
Robię wszystko krok po kroku. |
|
7 |
Dobrze znam samego siebie i rozumiem, dlaczego postępuję tak, a nie inaczej. |
|
8 |
Lubię ćwiczenia grupowe i spotkania towarzyskie. |
|
9 |
Dobrze uczę się, słuchając wykładów i wywodów innych ludzi. |
|
10 |
Słuchając muzyki, doznaję zmian nastroju. |
|
11 |
Lubię krzyżówki, łamigłówki i problemy logiczne. |
|
12 |
Tablice, zestawienia i pomoce wizualne odgrywają dla mnie ważną rolę podczas uczenia się. |
|
13 |
Jestem wrażliwy na nastroje i uczucia otaczających mnie ludzi. |
|
14 |
Najlepiej uczę się, kiedy musze wziąć się w garść i zrobić coś samemu. |
|
15 |
Zanim zechcę się czegoś nauczyć, muszę zobaczyć, jaką będę miał z tego korzyść. |
|
16 |
Podczas nauki i rozmyślań lubię spokój i samotność. |
|
17 |
Potrafię usłyszeć poszczególne instrumenty w złożonych utworach muzycznych. |
|
18 |
Łatwo przychodzi mi wywołanie w wyobraźni zapamiętanych i wymyślonych obrazów. |
|
19 |
Posiadam bogaty język i potrafię się nim posługiwać. |
|
20 |
Lubię robić notatki. |
|
21 |
Posiadam dobre poczucie równowagi i lubię ruch fizyczny. |
|
22 |
Potrafię dostrzegać strukturę przedmiotów i związki między różnymi rzeczami. |
|
23 |
Potrafię pracować w zespole i korzystać z cudzych doświadczeń. |
|
24 |
Jestem dobrym obserwatorem i często zauważam rzeczy uchodzące uwadze innych. |
|
25 |
Często bywam niespokojny. |
|
26 |
Lubię pracować lub uczyć się niezależnie od innych. |
|
27 |
Lubię komponować muzykę. |
|
28 |
Potrafię radzić sobie z liczbami i problemami matematycznymi. |
|
Klucz do kwestionariusza inteligencji wielorakiej:
Typ inteligencji |
Stwierdzenia |
Suma punktów |
Lingwistyczna |
Punkty 5 9 19 20 ...................................... |
|
Matematyczno-logiczna |
Punkty 6 11 22 28 ...................................... |
|
Wizualno-przestrzenna |
Punkty 2 12 18 24 ...................................... |
|
Muzyczna |
Punkty 4 10 17 27 ...................................... |
|
Interpersonalna |
Punkty 3 8 13 23 ...................................... |
|
Intrapersonalna |
Punkty 7 15 16 26 ...................................... |
|
Kinestetyczna |
Punkty 1 14 21 25 ...................................... |
|
Różne rodzaje inteligencji oraz ich wykorzystanie do celów osobistych i zawodowych
1. Inteligencja językowa
Najczęściej występuje u : pisarzy , poetów, autorów sloganów reklamowych, scenarzystów, mówców, przywódców politycznych, redaktorów, publicystów, dziennikarzy
Prawdopodobne cechy
- wrażliwy na wzorce
- zorganizowany
- systematyczny
- umiejętność rozumowania
- lubi słuchać
- lubi czytać
- lubi pisać
- nie ma kłopotów z ortografią
- lubi gry słowne
- dobrze zapamiętuje szczegóły
- może być dobrym mówcą publicznym i dyskutantem, jednak niektóre osoby z tej grupy mogą preferować pisemny sposób porozumiewania się
|
Jak wykorzystać w procesie uczenia
- opowiadać historyjki
- grać w gry pamięciowe dotyczące nazw i miejsc
- czytać opowiadania i anegdoty
- pisać opowiadania i anegdoty
- układać skecze
- czytać artykuły prasowe
- przeprowadzać wywiady
- układać zagadki, gry ortograficzne
- łączyć czytanie i pisanie z innymi dziedzinami
- pisać i redagować gazetki, pisemka, biuletyny
- brać udział w debatach
- toczyć dyskusje
- korzystać z edytora tekstu jako sposobu wprowadzenia do wiedzy informatycznej
|
2.Inteligencja logiczno – matematyczna
Najczęściej spotykana u: matematyków, naukowców, inżynierów, trop[icieli zwierząt, detektywów policyjnych, prawników i księgowych
Prawdopodobne cechy
- Lubi myśleć abstrakcyjnie
- Lubi precyzyjnie się wysławiać
- Lubi liczyć
- Lubi być dobrze zorganizowany
- Stosuje logiczne struktury myślowe
- Lubi pracować z komputerem
- Lubi rozwiązywać problemy
- Lubi eksperymentować w logiczny
sposób
- Robi uporządkowane notatki
|
Jak wykorzystać w procesie uczenia
- Stymulować rozwiązywanie problemów
- Grać w gry wymagające obliczeń matematycznych
- Analizować i interpretować dane
- Rozumować
- Zachęcac do rozwijania mocnych stron
- Zachęcać do doświadczeń praktycznych
- Tworzyć prognozy
- Włączać organizacje i matematykę do innych przedmiotów
- Mieć miejsce na wszystko
- Pozwalać żeby zadania były wykonywane krok po kroku
- Myśleć dedukcyjnie
- Używać komputera do obliczeń i tworzenai arkuszy kalkulacyjnych
|
3. inteligencja wizualno przestrzenna
Najczęściej spotykana u architektów, malarzy, rzeźbiarzy, nawigatorów, szachistów, przyrodników, fizyków teoretycznych, strategów wojennych
Prawdopodobne cechy
- Myśli obrazami
- Tworzy w umyśle rozmaite wizerunki rzeczywistości
- Używa przenośni
- Ma poczucie sensu całości
- Lubi sztukę: rysunki, malarstwo i rzeźbę
- Bez trudu odczytuje mapy wykresy i diagramy
- Zapamiętuje informacje w postaci obrazów
- Ma dobra wyczucie koloru
- Podczas tworzenia obrazu danej rzeczy korzysta ze wszystkich zmysłów
|
Jak wykorzystać w procesie uczenia
- Podczas nauki korzystać z ilustracji
- Rysować machinalnie przy różnych okazjach
- Rysować wykresy i mapy
- Łączyć sztukę z innymi przedmiotami
- Korzystać z Map myśli i Map Pojęć
- Wizualizować różne zagadnienia
- Oglądać filmy wideo lub tworzyć własne
- Umieszczać na ścianach bodźce peryferyjne, jak choćby plansze potrzebną informacją
- Korzystać z mimiki
- Zmieniać swoje położenie w pomieszczeniu by uzyskać różne perspektywy
- Przedstawiać plany i cele za pomocą diagramów
- Grupować elementy
- Podkreślać kolorowo
- Stosować grafikę komputerowa
|
4. Inteligencja muzyczna
Najczęściej spotykana u: wykonawców muzyki, kompozytorów, dyrygentów, słuchaczy, twórców instrumentów muzycznych, stroicieli oraz w kulturach nie posiadających tradycji języka pisanego.
Prawdopodobne cechy
- Wrażliwość na rytm oraz tonację i barwę dźwięków.
- Wrażliwość na ładunek emocjonalny muzyki.
- Wrażliwość na złożoną strukturę muzyki.
- Czasami głębokie uduchowienie
|
Jak wykorzystać w procesie uczenia
- Graj na instrumencie muzycznym.
- Ucz się poprzez piosenki.
- Ucz się poprzez koncerty aktywne i pasywne.
- Ucz się z towarzyszeniem muzyki barokowej.
- Pracuj z muzyką.
- Zapisz się do chóru.
- Komponuj muzykę.
- Łącz muzykę z innymi przedmiotami.
- Zmieniaj nastrój za pomocą muzyki.
- Korzystaj z muzyki, aby się odprężyć.
- Wyobrażaj sobie lub rysuj obrazy, słuchając muzyki.
- Ucz się poprzez rapowanie, wiersze i chóralne czytanie.
- Komponuj muzykę za pomocą komputera.
|
5. Inteligencja kinestetyczna (motoryczna).
Najczęściej spotykana u tancerzy, aktorów, sportowców, wynalazców, mimów, chirurgów, instruktorów karate, kierowców i osób technicznie uzdolnionych
Prawdopodobne cechy
- Wyjątkowe panowanie nad własnym ciałem
- Panowanie nad przedmiotami
- Umiejętność rozłożenia czynności w czasie
- Reakcje automatyczne
- Właściwe odruchy
- najlepiej uczy się poprzez ruch
- lubi uczestniczyć w zajęciach sportowych
- lubi dotykać
- ma zdolności do rękodzielnictwa
- lubi działać
- lubi pomoce naukowe, którymi można manipulować
- uczy się przez udział w procesie nauczania
- pamięta raczej to, co było wykonywane, a nie mówione czy pokazywane
- bardzo wrażliwy na otoczenie
- słuchając bawi się różnymi przedmiotami
- wierci się jeśli jest zbyt mało przerw
- uzdolniony manualnie, technicznie
|
Jak wykorzystać w procesie uczenia
- wykonuj ćwiczenia fizyczne, stawaj się podczas nich przedmiotem, o którym się uczysz
- wykorzystuj taniec do nauki
- wykorzystuj ruch do nauki
- odgrywaj to, czego się uczysz
- w naukach ścisłych używaj pomocy naukowych
- zadbaj o to, by mieć dużo ”zmian rytmu” i przerw
- włącz ruch do wszystkich przedmiotów, których się uczysz
- powtarzaj sobie w myślach materiał, gdy pływasz lub biegasz
- korzystaj z modeli, urządzeń technicznych klocków Lego
- stosuj techniki karate, aby się skupić
- rób wycieczki
- bierz udział w rozmaitych grach zespołowych
- odgrywaj scenki i różne role
- pstrykaj palcami, klaszcz, tup, skacz, wspinaj się
|
6. Inteligencja interpersonalna (społeczna)
Najczęściej spotykana u polityków, nauczycieli, przywódców religijnych, doradców, handlowców, menedżerów, specjalistów do spraw public relation oraz ludzi towarzyskich
Prawdopodobne cechy
- dobry negocjator
- łatwo nawiązuje kontakt z innymi ludźmi
- potrafi odczytywać cudze intencje
- lubi przebywać wśród ludzi
- ma wielu przyjaciół
- dobrze porozumiewa się z innymi, czasem nimi manipuluje
- lubi zajęcia grupowe
- podczas dyskusji lubi występować w roli mediatora
- lubi współpracować
- bez trudu odczytuje znaczenie sytuacji towarzysjkich
|
Jak wykorzystać w procesie uczenia
- ucz się wspólnie z innymi
- rób dużo przerw, które pozwolą na nawiązanie kontaktów towarzyskich
- ucz się w parze z inną osobą, tak abyście dzielili się wiedzą
- często kontaktuj się i porozumiewaj z innymi
- prowadź koleżeński rozmowy przez telefon
- wydawaj przyjęcia i świętuj to, czego się nauczyłeś
- zamień naukę w zabawę
- włącz kontakty międzyludzkie do wszystkich przedmiotów
- wykorzystuj grę „Znajdź kogoś, kto…”
- pracuj w zespołach
- ucz się przez pomaganie innym
- opiekuj się innymi
- określaj związki przyczynowo skutkowe
|
7. Inteligencja intrapersonalna (intuicyjna)
Najczęściej spotykana u powieściopisarzy, doradców, mądrych starszych osób, filozofów, guru, osób potrafiących wejrzeć w siebie, mistyków
Prawdopodobne cechy
- znajomość siebie
- wyczulony na uznawane przez siebie wartości
- w pełni świadom swoich uczuć
- wyczulony na własny życiowy cel
- ma dobrze rozwiniętą samoświadomość
- ma intuicję
- potrafi sam się motywować
- jest w pełni świadomy własnych zalet i słabości
- bardzo skryty
- pragnie odróżniać się od większości
|
Jak wykorzystać w procesie uczenia
- prowadź osobiste „rozmowy od serca”
- korzystaj z działań stymulujących rozwój osobisty, by przełamać czynniki
- blokujące uczenie się
- dokładnie wypytuj o określone działanie
- myśl o swoim myśleniu
- zostawiaj sobie czas na refleksję
- prowadź samodzielne badania
- słuchaj podszeptów swojej intuicji
- dyskutuj o swoich doświadczeniach i związanych z nimi uczuciach,
- zastanawiaj się nad nimi i opisuj je
- pozwól sobie być odmiennym od grupy
- pisz książki i dzienniki opisujące historię twojego życia
- kontroluj własną naukę
- ucz osobistej afirmacji
- ucz dociekliwości
|