Test Inteligencji Wielorakiej

Instrukcja:
Wypełnij poniższy kwestionariusz przypisując wartości liczbowe każdemu stwierdzeniu, które Twoim zdaniem jest prawdziwe w odniesieniu do Ciebie.
Jeśli w pełni się z nim zgadzasz, postaw cyfrę „5” w kolumnie „Stopień prawdziwości poszczególnych stwierdzeń”.

Jeśli sądzisz, że nie masz z nim nic wspólnego – wstaw cyfrę „0”.

Użyj cyfr od „5” do „0”, aby określić stopień prawdziwości poszczególnych stwierdzeń. Wyniki wpisz w odpowiednie pola dla każdego typu inteligencji.

 

Pytanie testowe:


Nr stwier-

dzenia



Stwierdzenie
Stopień
prawdziwości
poszczególnych
stwierdzeń
1 Posiadam uzdolnienia manualne.  
2 Posiadam dobre wyczucie kierunku.  
3 Posiadam umiejętność rozwiązywania sporów między przyjaciółmi.  
4 Łatwo zapamiętuję słowa piosenek.  
5 Potrafię wyjaśniać w prosty sposób trudne zagadnienia.  
6 Robię wszystko krok po kroku.  
7 Dobrze znam samego siebie i rozumiem, dlaczego postępuję tak, a nie inaczej.  
8 Lubię ćwiczenia grupowe i spotkania towarzyskie.  
9 Dobrze uczę się, słuchając wykładów i wywodów innych ludzi.  
10 Słuchając muzyki, doznaję zmian nastroju.  
11 Lubię krzyżówki, łamigłówki i problemy logiczne.  
12 Tablice, zestawienia i pomoce wizualne odgrywają dla mnie ważną rolę podczas uczenia się.  
13 Jestem wrażliwy na nastroje i uczucia otaczających mnie ludzi.  
14 Najlepiej uczę się, kiedy musze wziąć się w garść i zrobić coś samemu.  
15 Zanim zechcę się czegoś nauczyć, muszę zobaczyć, jaką będę miał z tego korzyść.  
16 Podczas nauki i rozmyślań lubię spokój i samotność.  
17 Potrafię usłyszeć poszczególne instrumenty w złożonych utworach muzycznych.  
18 Łatwo przychodzi mi wywołanie w wyobraźni zapamiętanych i wymyślonych obrazów.  
19 Posiadam bogaty język i potrafię się nim posługiwać.  
20 Lubię robić notatki.  
21 Posiadam dobre poczucie równowagi i lubię ruch fizyczny.  
22 Potrafię dostrzegać strukturę przedmiotów i związki między różnymi rzeczami.  
23 Potrafię pracować w zespole i korzystać z cudzych doświadczeń.  
24 Jestem dobrym obserwatorem i często zauważam rzeczy uchodzące uwadze innych.  
25 Często bywam niespokojny.  
26 Lubię pracować lub uczyć się niezależnie od innych.  
27 Lubię komponować muzykę.  
28 Potrafię radzić sobie z liczbami i problemami matematycznymi.  

 

Klucz do kwestionariusza inteligencji wielorakiej:

Typ inteligencji Stwierdzenia Suma punktów
 Lingwistyczna  Punkty 5 9 19 20     ......................................  
 Matematyczno-logiczna  Punkty 6 11 22 28   ......................................  
 Wizualno-przestrzenna  Punkty 2 12 18 24   ......................................  
 Muzyczna  Punkty 4 10 17 27   ......................................  
 Interpersonalna  Punkty 3 8 13 23     ......................................  
 Intrapersonalna  Punkty 7 15 16 26   ......................................  
 Kinestetyczna  Punkty 1 14 21 25   ......................................  

 

Różne rodzaje inteligencji oraz ich wykorzystanie do celów osobistych i zawodowych

1. Inteligencja językowa
Najczęściej występuje u : pisarzy , poetów, autorów sloganów reklamowych, scenarzystów, mówców, przywódców politycznych, redaktorów, publicystów, dziennikarzy

Prawdopodobne cechy                       

  • wrażliwy na wzorce                                              
  • zorganizowany                                                     
  • systematyczny                                                      
  • umiejętność rozumowania                                  
  • lubi słuchać                                                         
  • lubi czytać
  • lubi pisać                                                             
  • nie ma kłopotów z ortografią                              
  • lubi gry słowne                                                    
  • dobrze zapamiętuje szczegóły                              
  • może być dobrym mówcą   publicznym i dyskutantem, jednak  niektóre osoby z tej grupy mogą  preferować pisemny sposób   porozumiewania się      

Jak wykorzystać w procesie uczenia

  • opowiadać historyjki
  • grać w gry pamięciowe dotyczące nazw i miejsc
  • czytać opowiadania i anegdoty
  • pisać opowiadania i anegdoty
  • układać skecze
  • czytać artykuły prasowe
  • przeprowadzać wywiady
  • układać zagadki, gry ortograficzne
  • łączyć czytanie i pisanie z innymi dziedzinami
  • pisać i redagować gazetki, pisemka, biuletyny
  • brać udział w debatach
  • toczyć dyskusje
  • korzystać z edytora tekstu jako sposobu wprowadzenia do wiedzy informatycznej

 

2.Inteligencja logiczno – matematyczna
Najczęściej spotykana u: matematyków, naukowców, inżynierów, trop[icieli zwierząt, detektywów policyjnych, prawników i księgowych

Prawdopodobne cechy                       

  • Lubi myśleć abstrakcyjnie                       
  • Lubi precyzyjnie się wysławiać
  • Lubi liczyć
  • Lubi być dobrze zorganizowany
  • Stosuje logiczne struktury myślowe
  • Lubi pracować z komputerem
  • Lubi rozwiązywać problemy
  • Lubi eksperymentować w logiczny

sposób

  • Robi uporządkowane notatki

Jak wykorzystać w procesie uczenia

  • Stymulować rozwiązywanie problemów
  • Grać w gry wymagające obliczeń matematycznych
  • Analizować i interpretować dane
  • Rozumować
  • Zachęcac do rozwijania mocnych stron
  • Zachęcać do doświadczeń praktycznych
  • Tworzyć prognozy
  • Włączać organizacje i matematykę do innych przedmiotów
  • Mieć miejsce na wszystko
  • Pozwalać żeby zadania były wykonywane krok po kroku
  • Myśleć dedukcyjnie
  • Używać komputera do obliczeń i tworzenai arkuszy kalkulacyjnych

 

3. inteligencja wizualno przestrzenna
Najczęściej spotykana u architektów, malarzy, rzeźbiarzy, nawigatorów, szachistów, przyrodników, fizyków teoretycznych, strategów wojennych

Prawdopodobne cechy                       

  • Myśli obrazami
  • Tworzy w umyśle rozmaite wizerunki rzeczywistości
  • Używa przenośni
  • Ma poczucie sensu całości
  • Lubi sztukę: rysunki, malarstwo i rzeźbę
  • Bez trudu odczytuje mapy wykresy i diagramy
  • Zapamiętuje informacje w postaci obrazów
  • Ma dobra wyczucie koloru
  • Podczas tworzenia obrazu danej rzeczy korzysta ze wszystkich zmysłów

Jak wykorzystać w procesie uczenia

  • Podczas nauki korzystać z ilustracji
  • Rysować machinalnie przy różnych okazjach
  • Rysować wykresy i mapy
  • Łączyć sztukę z innymi przedmiotami
  • Korzystać z Map myśli i Map Pojęć
  • Wizualizować różne zagadnienia
  • Oglądać filmy wideo lub tworzyć własne
  • Umieszczać na ścianach bodźce peryferyjne, jak choćby plansze potrzebną informacją
  • Korzystać z mimiki
  • Zmieniać swoje położenie w pomieszczeniu by uzyskać różne perspektywy
  • Przedstawiać plany i cele za pomocą diagramów
  • Grupować elementy
  • Podkreślać kolorowo
  • Stosować grafikę komputerowa


4. Inteligencja muzyczna
Najczęściej spotykana u: wykonawców muzyki, kompozytorów, dyrygentów, słuchaczy, twórców instrumentów muzycznych, stroicieli oraz w kulturach nie posiadających tradycji języka pisanego.

Prawdopodobne cechy                       

  • Wrażliwość na rytm oraz tonację i barwę dźwięków.
  • Wrażliwość na ładunek emocjonalny muzyki.
  • Wrażliwość na złożoną strukturę muzyki.
  • Czasami głębokie uduchowienie    

Jak wykorzystać w procesie uczenia

  • Graj na instrumencie muzycznym.
  • Ucz się poprzez piosenki.
  • Ucz się poprzez koncerty aktywne i pasywne.
  • Ucz się z towarzyszeniem muzyki barokowej.
  • Pracuj z muzyką.
  • Zapisz się do chóru.
  • Komponuj muzykę.
  • Łącz muzykę z innymi przedmiotami.
  • Zmieniaj nastrój za pomocą muzyki.
  • Korzystaj z muzyki, aby się odprężyć.
  • Wyobrażaj sobie lub rysuj obrazy, słuchając muzyki.
  • Ucz się poprzez rapowanie, wiersze i chóralne czytanie.
  • Komponuj muzykę za pomocą komputera.


5. Inteligencja kinestetyczna (motoryczna).
Najczęściej spotykana u tancerzy, aktorów, sportowców, wynalazców, mimów, chirurgów, instruktorów karate, kierowców i osób technicznie uzdolnionych

Prawdopodobne cechy                       

  • Wyjątkowe panowanie nad własnym ciałem
  • Panowanie nad przedmiotami
  • Umiejętność rozłożenia czynności w czasie
  • Reakcje automatyczne
  • Właściwe odruchy
  • najlepiej uczy się poprzez ruch
  • lubi uczestniczyć w zajęciach sportowych
  • lubi dotykać
  • ma zdolności do rękodzielnictwa
  • lubi działać
  • lubi pomoce naukowe, którymi można manipulować
  • uczy się przez udział w procesie nauczania
  • pamięta raczej to, co było wykonywane, a nie mówione czy pokazywane
  • bardzo wrażliwy na otoczenie
  • słuchając bawi się różnymi przedmiotami
  • wierci się jeśli jest zbyt mało przerw
  • uzdolniony manualnie, technicznie   

Jak wykorzystać w procesie uczenia

  • wykonuj ćwiczenia fizyczne, stawaj się podczas nich przedmiotem, o którym się uczysz
  • wykorzystuj taniec do nauki
  • wykorzystuj ruch do nauki
  • odgrywaj to, czego się uczysz
  • w naukach ścisłych używaj pomocy naukowych
  • zadbaj o to, by mieć dużo ”zmian rytmu” i przerw
  • włącz ruch do wszystkich przedmiotów, których się uczysz
  • powtarzaj sobie w myślach materiał, gdy pływasz lub biegasz
  • korzystaj z modeli, urządzeń technicznych klocków Lego
  • stosuj techniki karate, aby się skupić
  • rób wycieczki
  • bierz udział w rozmaitych grach zespołowych
  • odgrywaj scenki i różne role
  • pstrykaj palcami, klaszcz, tup, skacz, wspinaj się


6. Inteligencja interpersonalna (społeczna)
Najczęściej spotykana u polityków, nauczycieli, przywódców religijnych, doradców, handlowców, menedżerów, specjalistów do spraw public relation oraz ludzi towarzyskich

Prawdopodobne cechy                       

  • dobry negocjator
  • łatwo nawiązuje kontakt z innymi ludźmi
  • potrafi odczytywać cudze intencje
  • lubi przebywać wśród ludzi
  • ma wielu przyjaciół
  • dobrze porozumiewa się z innymi, czasem nimi manipuluje
  • lubi zajęcia grupowe
  • podczas dyskusji lubi występować w roli mediatora
  • lubi współpracować
  • bez trudu odczytuje znaczenie sytuacji towarzysjkich 

Jak wykorzystać w procesie uczenia

  • ucz się wspólnie z innymi
  • rób dużo przerw, które pozwolą na nawiązanie kontaktów towarzyskich
  • ucz się w parze z inną osobą, tak abyście dzielili się wiedzą
  • często kontaktuj się i porozumiewaj z innymi
  • prowadź koleżeński rozmowy przez telefon
  • wydawaj przyjęcia i świętuj to, czego się nauczyłeś
  • zamień naukę w zabawę
  • włącz kontakty międzyludzkie do wszystkich przedmiotów
  • wykorzystuj grę „Znajdź kogoś, kto…”
  • pracuj w zespołach
  • ucz się przez pomaganie innym
  • opiekuj się innymi
  • określaj związki przyczynowo skutkowe

 

7. Inteligencja intrapersonalna (intuicyjna)
Najczęściej spotykana u powieściopisarzy, doradców, mądrych starszych osób, filozofów, guru, osób potrafiących wejrzeć w siebie, mistyków

Prawdopodobne cechy                       

  • znajomość siebie
  • wyczulony na uznawane przez siebie wartości
  • w pełni świadom swoich uczuć
  • wyczulony na własny życiowy cel
  • ma dobrze rozwiniętą samoświadomość
  • ma intuicję
  • potrafi sam się motywować
  • jest w pełni świadomy własnych zalet i słabości
  • bardzo skryty
  • pragnie odróżniać się od większości   

Jak wykorzystać w procesie uczenia

  • prowadź osobiste „rozmowy od serca”
  • korzystaj z działań stymulujących rozwój osobisty, by przełamać czynniki
  • blokujące uczenie się
  • dokładnie wypytuj o określone działanie
  • myśl o swoim myśleniu
  • zostawiaj sobie czas na refleksję
  • prowadź samodzielne badania
  • słuchaj podszeptów swojej intuicji
  • dyskutuj o swoich doświadczeniach i związanych z nimi uczuciach,
  • zastanawiaj się nad nimi i opisuj je
  • pozwól sobie być odmiennym od grupy
  • pisz książki i dzienniki opisujące historię twojego życia
  • kontroluj własną naukę
  • ucz osobistej afirmacji
  • ucz dociekliwości