Racjonalne odżywianie

Czas trwania: 45 minut

 

Cele:

  • zapoznanie uczniów z zasadami racjonalnego żywienia
  • uświadomienie wpływu prawidłowego odżywiania na rozwój fizyczny i wydolność umysłową

 

Materiały:

  • arkusze „Karta jakościowej oceny jadłospisu”
  • kartki z nazwami potraw
  • kartki, nożyczki, klej, kolorowe czasopisma
  • plansze z różnymi typami sylwetek

 

Metody:

  • zadaniowa
  • dyskusja
  • burza mózgów
  • elementy wykładu

 

Przebieg:

  • Czynności organizacyjne.
  • Wprowadzenie w tematykę zajęć – wywieszenie plansz przestawiających sylwetki osób otyłych, wychudzonych oraz prawidłowo zbudowanych wraz z charakterystycznymi przykładami produktów przez nie spożywanych. Nakłonienie uczniów do sformułowania tematu.
  • Analiza własnego jadłospisu – rozdanie kart do jakościowej oceny jadłospisu, wypełnienie, podsumowanie punktów.
  • Przedstawienie wartości odżywczych składników pożywienia: budulcowe – białko, związki mineralne; energetyczne – węglowodany, tłuszcze; regulujące – witaminy, związki mineralne.
  • Zadanie pytania, w jakich produktach spożywczych jest najwięcej poszczególnych składników odżywczych. Podsumowanie odpowiedzi uczniów – uświadomienie im, że tylko pożywienie zawierające szeroki zestaw różnych produktów może w pełni zaspokoić potrzeby organizmu.
  • Uświadomienie uczniom różnic w zapotrzebowaniu na pewne produkty – wiek, tryb pracy, przejawiana aktywność fizyczna, itp.
  • Omówienie optymalnych warunków spożywania posiłków – higiena, kultura, czas.
  • Zadanie – zaproponujcie całodzienny jadłospis, uwzględniając zasady racjonalnego żywienia (koperty zawierające karteczki z nazwami potraw) – prezentacja jadłospisów, omówienie, wybranie najbardziej optymalnego menu.
  • Zadanie – zaprojektowanie planszy ukazującej podstawowe zasady racjonalnego żywienia, propagującej zdrowy styl odżywiania  (kolorowe czasopisma, z których można wyciąć fotografie produktów, itp.) – prezentacja prac.
  • Zasygnalizowanie, jakie konsekwencje pociągają za sobą błędy żywieniowe – niedobory witamin, choroby spowodowane ich brakiem, zaburzenia łaknienia – otyłość, anoreksja, bulimia. 
  • Podsumowanie zajęć.
  • Zakończenie zajęć, podziękowanie uczniom za udział.

 

Karta jakościowej oceny jadłospisu

Zanalizuj wczorajszy jadłospis i odpowiedz na poniższe pytania „tak” lub „nie”. Zsumuj uzyskane przez siebie punkty.  

Pytanie Tak Nie
1. Czy Twoje pierwsze śniadanie zawierało mleko lub jego przetwory? 2 0
2. Czy zjadłeś w szkole drugie śniadanie? 2 0
3. Czy owoce i warzywa wchodziły w skład co najmniej trzech posiłków? 2 0
4. Czy między posiłkami podjadałeś słodycze? 0 2
5. Czy przerwy miedzy posiłkami przekraczały 5 godzin? 0 2
6. Czy Twój obiad zawierał mięso, ryby lub warzywa strączkowe?  2 0
7. Czy zjadłeś warzywa bogate w karoten, np. pomidory, marchew, paprykę, kapustę, brukselkę? 2 0
8. Czy lubisz potrawy mocno pikantne? 0 2

 

 Skala ocen:
 14 – 16 punktów  jadłospis prawidłowy 
 11 – 13 punktów  jadłospis z małymi błędami
 8 – 10 punktów  jadłospis dostateczny, wymaga poprawy
 poniżej 7 punktów  jadłospis musi być całkowicie zmodyfikowany

 

Zestaw potraw do zadania problemowego

I śniadanie

pasztet, bułka, twarożek ze szczypiorkiem, miód, kawa z mlekiem, ciemne pieczywo, herbata, parówka z musztardą, masło, dżem, szynka, surówka z papryki, baton czekoladowy, jogurt, płatki kukurydziane, mleko

II śniadanie

kanapka z jajkiem, jabłko, sok pomidorowy, jogurt, zapiekanka z pieczarkami, drożdżówka, wafelek w czekoladzie, banan

obiad

kapuśniak ze słodkiej kapusty, makaron z sosem grzybowym, zupa pomidorowa z ryżem, buraczki, lody, galaretka, ziemniaki, frytki, owoce, kompot, pierogi leniwe, surówka z kapusty, oranżada, kurczak w potrawce, rosół z makaronem, kotlet schabowy, ryba, zupa ogórkowa, kotlet mielony, naleśniki z serem

podwieczorek

owoce, jogurt, ciastko z kremem, mus owocowy, baton czekoladowy, galaretka z bitą śmietaną, ciasto drożdżowe ze śliwkami, coca – cola, kanapka z żółtym serem i rzodkiewką, czekolada, bułka z dżemem

kolacja

sałatka jarzynowo-rybna, herbata, owoce, wędlina, jajka z majonezem, kefir, pizza, masło, pieczywo ciemne, frytki, dżem, żółty ser, sałata, pomidory, ogórki