Komunikacja rodzic - dziecko
Bardzo istotnym elementem wychowania jest komunikacja. To proces polegający na wzajemnej wymianie informacji między ludźmi.
Rodzaje komunikacji:
- werbalna (słowna) – przy użyciu słów
- niewerbalna, czyli mowa ciała
- obydwa te rodzaje komunikacji wzajemnie się uzupełniają oraz wpływają na siebie. Ważne jest to, aby to, co mówimy pokrywało się z mową naszego ciała.
Dobra komunikacja jest podstawą uczenia dzieci samooceny, rozwiązywania problemów i współpracy z innymi. Jest szczególnie ważna, gdy dzieci dorastają. Wtedy bowiem rodzice tracą zdolność bezpośredniego kontrolowania najbliższego otoczenia dzieci i otwarta rozmowa staje się najlepszą metodą wychowawczą. Jeśli nastolatek potrafi rozmawiać z rodzicami o osobistych sprawach ma większe szanse na spokojne przetrwanie tego burzliwego okresu.
Wyróżniamy dwa style komunikacji: zamknięty i otwarty.
Gdy rodzic skupia się tylko na przesyłaniu komunikatów a zupełnie zamyka się na to, co komunikuje mu dziecko, mówimy o komunikacji zamkniętej.
Style komunikacji zamkniętej (role, jakie przyjmują rodzice):
- rodzic autorytarny
Skupia się na utrzymywaniu kontroli, ignoruje i lekceważy uczucia dziecka. Takie rodzic często wydaje rozkazy, formułuje żądania, grozi. Nie liczy się z tym, co czuje i myśli jego dziecko. Nie interesuje go to, co dziecko ma do powiedzenia. - rodzic pouczający
Informuje dziecko, co powinno ono czuć i robić. Zawsze ma gotową radę a nawet całą ich listę. Nadużywa sformułowania „powinieneś” - rodzic obwiniający
Nieustannie podkreśla swoją wyższość nad dzieckiem. Ma tendencję do obwiniania dziecka, gdy usłyszy o jego problemie. Często też je zawstydza, pomniejsza i wyszydza jego problemy. - rodzic bagatelizujący
Ignoruje on problemy dziecka. Nie analizuje ich, ewentualnie pocieszy szybko dziecko, używając jakiegoś banału.
Czasami jako rodzice używamy powyższych stylów komunikowania się. Spowodowane jest to pośpiechem i irytacją. Nie zastanawiamy się wtedy dokładnie, co dziecko powiedziało. Łatwiej jest uciąć kwestie nakazem, pouczeniem, oskarżeniem lub zignorowaniem problemu. Te techniki zniechęcają dziecko do przychodzenia do nas ze swoimi smutkami i radościami.
Komunikacja otwarta zakłada dwustronny przepływ informacji oraz emocji. Kluczem jest umiejętność uważnego słuchania. Gdy wsłuchamy się w komunikat dziecka, zobaczymy, że oprócz konkretnej treści jest tam też warstwa emocjonalna. W komunikacie dziecka może być mnóstwo emocji, których dzieci często nie potrafią zwerbalizować w pierwszej chwili. Oprócz komunikatu słownego należy też zwracać uwagę na gesty i mimikę dziecka.
Zasady dobrej komunikacji;
- skupienie się na tym, co chce przekazać rozmówca
- utrzymywanie kontaktu wzrokowego
- zadawanie dodatkowych pytań, by lepiej zrozumieć
- wyrażanie uczucia, zainteresowania
- wyłonienie istotnych treści
- nie spieszymy się z wyrażaniem swojego zdania
- jeśli nie jesteśmy poproszeni, nie udzielajmy porad
- dajemy werbalne i niewerbalne sygnały, że rozumiemy, co przekazuje nam rozmówca
Złagodzimy problemy dojrzewania, jeśli dziecko będzie przyzwyczajone do opowiadania nam o swoich troskach.
Podczas rozmowy mogą pojawić się czynniki utrudniające zrozumienie, tak zwane bariery komunikacyjne:
- reakcje zawierające osąd, ocenę lub potępienie – osądzanie, krytykowanie, dezaprobata potępienie, zawstydzenie, wyśmiewanie, ośmieszanie, analizowanie, interpretowanie, diagnozowanie.
- reakcje zawierające gotową propozycję rozwiązania problemu – nakazywanie, polecanie, rozkazy, komenderowanie, dyspozycje, upominanie, ostrzeganie, groźba, moralizowanie, wygłaszanie kazań, pouczanie, proponowanie rozwiązań.
- próby poprawienia nastroju dziecka przez odsunięcie problemu lub zaprzeczenie, że on kiedykolwiek istniał – chwalenie, aprobowanie, wydawanie ocen pozytywnych, uspokajanie, okazywanie współczucia, pocieszanie.
- wypytywanie (najczęściej stosowana kategoria) – by lepiej poznać fakty i zaproponować własne wyjście, a nie pomóc w samodzielnym rozwiązaniu problemu przez dziecko.
- uciekanie od cudzych problemów, zbywanie – odwracanie uwagi, sarkazm, zabawianie, dowcipkowanie.
Dobra komunikacja sprzyja dobrym relacjom między ludźmi. Jest to sposób porozumiewania się, w którym przejawiany jest szacunek względem każdej osoby. W dobrej komunikacji każdy ma prawo odczuwać i każdy ma prawo mówić o swoich emocjach.