Czy media są źródłem przemocy?
Czas trwania: 90 minut
Cele:
- pogłębienie wiedzy na temat wpływu mediów na kształtowanie osobowości
- kształtowanie umiejętności wyrażania swoich poglądów i uczuć
- rozwijanie umiejętności analizowania, wnioskowania
- rozbudzanie krytycznej postawy wobec wzorców, jakich dostarczają media
- zaspokojenie potrzeby swobodnego wyrażania opinii
Metoda:
- inscenizacyjna
- zadaniowa
- ekspresyjna
Forma:
- organizacyjna: zbiorowa, grupowa
- przedmiotowa: zadaniowa
Środki:
- arkusze szarego papieru,
- nożyczki,
- klej,
- gazety,
- TV,
- odtwarzacz płyt,
- płyty z filmami przedstawiające sceny przemocy
Przebieg zajęć:
Zajęcia 1:
- Przywitanie się z uczniami i wprowadzenie w tematykę zajęć (5 minut)
- po nawiązaniu do wcześniejszych lekcji, przeprowadzenie ćwiczenia „Uwaga! To straszne!”. Podział uczniów na 5 – 7 osobowe grupy. W grupach – naklejanie na arkusze szarego papieru wyciętych z gazet fotografii, tytułów artykułów, wycinków prasowych – wszystkiego, co kojarzy się uczniom z przemocą. Po wykonaniu zadania – prezentacja prac przez poszczególne zespoły. (20 minut)
- ćwiczenie „Co jest źródłem przemocy?”. Dalsza praca w grupach – wypisanie na arkuszach papieru źródeł przemocy. Prezentacja prac. Omówienie – zwrócenie uwagi na wpływ mediów w kształtowaniu negatywnych wzorców postępowania. (10 minut)
- podsumowanie zajęć i poproszenie uczniów, by na kolejne zajęcia zastanowili się nad rolą mediów w propagowaniu wzorców agresywnych, gdyż odbędzie się sąd nad mediami. Uczniowie sami wybierają spośród siebie sędziego, adwokata, prokuratora, itp. (10 minut)
Zajęcia 2:
- przywitanie się z grupą i zaproponowanie uczniom przeprowadzenia swoistego sądu nad mediami. Na ławie oskarżonych zasiądą: radio, telewizja, internet, prasa. Wychowankowie sami spośród siebie wybierają adwokata, prokuratora, sędziego z dwoma asystentami, świadków (np. reżyser filmowy, matka małych dzieci, itp.). Należy dać wszystkim około 5 minut na przygotowanie się do roli, a następnie można rozpocząć rozprawę. Wszystko ma się odbywać tak, jak w prawdziwym sądzie. „Proszę wstać. Sąd idzie”. Rozprawa przeciwko Mediom z powództwa cywilnego. Kolejno mowę wstępną (krótką) wygłasza prokurator i adwokat. Prokurator jako pierwszy powołuje swoich świadków (świadkowie składają przysięgę o prawdomówności), a po przesłuchaniu oddaje ich do dyspozycji adwokatowi. Zarówno adwokat, jak i prokurator mają prawo do zgłoszenia sprzeciwu, a sąd do jego oddalenia, bądź podtrzymania. Na sali musi panować cisza i ład. Na świadków można powoływać także oskarżonych. Na zakończenia adwokat i prokurator wygłaszają kolejno mowę końcową, a sąd po naradzie ogłasza wyrok. Następuje później omówienie ćwiczenia – jak kto się czuł w swojej roli, co sprawiało mu trudności, co przychodziło z łatwością. (45 minut)