Agresja – jej istota i przejawy
Czas trwania: 45 minut
Cele:
- próba określenia istoty agresji, jej przejawów, atrybutów
- przygotowanie uczniów do umiejętnego radzenia sobie z agresją
- kształtowanie postawy otwartości na innych ludzi
- kształtowanie postawy zrozumienia i wyrozumiałości dla innych
- kształtowanie nawyku respektowania odmiennych zapatrywań innych ludzi
- próba kształtowania w młodzieży mechanizmów radzenia sobie z agresją, jak też zapobiegania jej oraz łagodzenia jej przejawów
- uświadomienie znaczenia i rozmiaru agresji
Metoda:
- zadaniowa
- sytuacyjna
Forma:
- organizacyjna: zbiorowa, indywidualna, grupowa
- przedmiotowa: poznawcza, twórcza, zabawowa
Środki:
- papier,
- markery,
- kosz na śmieci.
Przebieg zajęć:
- Przywitanie się z uczniami i wprowadzenie w tematykę zajęć. (5 minut)
- Podział na grupy. Uczniowie rysują symbol agresji. Omówienie prac na forum klasy. (10 minut)
- Dyskusja na temat agresji – wychowawca prowokuje dyskusję pytaniami, np. Czy agresja pomaga w życiu? Czy można żyć zupełnie bez agresji?, itp. (10 minut)
- „Krzesło” – wychowawca stawia na środku krzesło i prosi, by każdy stanął w takiej odległości od krzesła, na ile jest dziś w nim agresji. Im bliżej ktoś stanie, tym więcej w nim agresji. Następnie rundka - dlaczego stanąłem tak, a nie inaczej? (5 minut)
- „Kosz na złość” – uczniowie na karteczce wypisują jedną sytuację, która ich ostatnio mocno zdenerwowała. Wychowawca stawia na środku klasy kosz na śmieci i mówi „Czaruję, że po wrzuceniu kartek do kosza, nasza agresja maleje”. Chętni głośno odczytują swoje kartki i wrzucają do kosza. Można drzeć karteczki. Potem, dyskusja – wychowawca pyta : „Czy pomogło wam to symboliczne wyrzucenie złości?, Jeśli nie, to co może pomóc?” (10 minut)
Podsumowanie zajęć (5 minut)