Źródła przemocy i zachowań agresywnych
Czas trwania: 90 minut
Cele:
- poznanie źródeł agresywności, która pobudza do stosowania przemocy w kontaktach między ludźmi
- kształtowanie umiejętności analizy zjawisk społecznych
- rozwijanie umiejętności dostrzegania źródeł przemocy
- rozbudzanie krytycznej postawy wobec swoich zachowań
- uświadomienie własnego wkładu w tworzeniu komunikacji międzyludzkiej
Metoda:
- burza mózgów
- zadaniowa
- dyskusja
- inscenizacji
Forma:
- organizacyjna: zbiorowa, grupowa, indywidualna
- przedmiotowa: zabawowa, twórcza
Środki:
- papier,
- markery,
- arkusz z postacią człowieka
Przebieg zajęć:
Zajęcia 1:
- Przywitanie się z uczniami i wprowadzenie w tematykę zajęć. „Ala ma kota” – zadaniem 2 osób jest wypowiedzenie tego samego zdania w odmiennych wersjach: spokojnej, opanowanej oraz krzycząc, ze złością, agresją. Zadaniem słuchających jest ocena przekazów, zdecydowanie, który jest lepszy do przyjęcia. (5 minut)
- „Portret agresora” – wychowawca przykleja na ścianę arkusz papieru z postacią człowieka. Uczniom rozdaje kartki, na których wypisują cechy ludzi agresywnych. Następnie odczytują je i przyklejają na arkusz tworząc w ten sposób portret agresora. Omówienie – co charakteryzuje człowieka stosującego przemoc? (10 minut)
- „Przemoc na co dzień” – wychowawca dzieli klasę na 3 grupy. Zadaniem każdego zespołu jest przytoczenie jak największej ilości sytuacji, w których rodzi się chęć zastosowania przemocy. Na arkuszach papieru grupy wypisują typowe zachowania mające miejsce w 3 środowiskach: rodzinie, szkole, na ulicy. Każda grupa przedstawia swoje pomysły. Prowadzący zwraca uwagę, że agresja i przemoc są zjawiskiem codziennym. (10 minut)
- Dyskusja – co jest przyczyną zachowań agresywnych? (5 minut)
- „Agresja rodzi agresję” – zadaniem klasy jest przedstawienie „łańcucha agresji”. Uczniowie odgrywają scenki: reakcja matki na wiadomość o złym zachowaniu dziecka w szkole, złość ojca na sposób w jaki matka traktuje dziecko, itp. uświadomienie, jak trudno przerwać ten krąg. 10 minut)
- Podsumowanie zajęć (5 minut)
Zajęcia 2:
- powitanie i przypomnienie poprzednich zajęć (5 minut)
- „Co lub kto rodzi we mnie agresję?” – prowadzący dzieli klasę na grupy, każdej daje arkusz papieru. Uczniowie mają wypisać te cechy zachowania ludzi, oraz te czynniki zewnętrzne, które w nich samych wywołują agresję. Po zapoznaniu się z wszystkimi listami, prowadzący wypisuje na tablicy te cechy i czynniki, które najczęściej się powtarzały. ( 10 minut)
- „Język agresji – jej atrybuty” – wychowawca dzieli klasę na grupy, każda ma do odegrania jedną scenkę przyjmując zachowanie agresywne. W momencie odgrywania scenki, reszta klasy pilnie obserwuje aktorów. Po odegraniu scenki, uczniowie mają za zadanie wypisać słowa i gesty, które świadczą o tym, że osoba zachowywała się w sposób agresywny. (15 minut)
- „Czy agresja musi być zła?” – wychowawca prosi, by uczniowie zastanowili się i spróbowali odpowiedzieć na pytanie :jak można w pozytywny lub neutralny sposób wyładować narastającą w nas złość i agresję. Propozycje są zapisywane na tablicy. ( 10 minut)
- podsumowanie zajęć (5 minut)