Trudny wiek nastolatków
Nastolatek to osoba tajemnicza i dość trudna do przewidzenia. Może tryskać dobrym humorem a już za chwilę przeżywać depresję. Szybko się nudzi, manipuluje, jest chwiejny emocjonalnie i zaabsorbowany sobą.
Okres adolescencji to czas kwestionowania wartości i norm rodzicielskich. Tracą na ważności uznawane dotąd autorytety ojca i matki. W życiu młodego człowieka do głosu dochodzą nowe potrzeby:
- potrzeba siły, poczucia, ze ma kontrolę
- potrzeba odróżniania się, czyli poszukiwanie własnego stylu
- potrzeba jasnej struktury, czyli pewnych granic wyznaczających teren, po którym można się poruszać, potrzeba pewnego porządku, przewidywalności
Okres adolescencji to czas, w którym trzeba zacząć radzić sobie:
- z określeniem własnej tożsamości
- z separacją, czyli kształtowanie swojego ja w oderwaniu od bliskich
- ze zmianami hormonalnymi i własną seksualnością
- z potrzebą bycia akceptowanym, szczególnie przez grupę rówieśniczą
Nastolatek musi też nauczyć się brania odpowiedzialności za swoje życie, samokontrolę i podejmowanie decyzji. Tego wszystkiego powinien nauczyć się wspierany przez osoby dorosłe ze swojego otoczenia. Uczy się głównie obserwując i naśladując, niewiele korzysta z pouczających wykładów, gdy nie są one poparte przykładem.
Właściwie nie wiadomo, kim jest nastolatek. Nie jest już dzieckiem. Powyrastał z wszystkich swoich ubrań, nie ogląda bajek w telewizji, umawia się za to na randki i spędza dużo czasu przed lustrem. Coraz rzadziej rozmawia z rodzicami. Nie zwierza się tak, jak dawniej, nie pyta o radę. Niby samodzielny i dorosły, co podkreśla na każdym kroku, a jednak wciąż nieodpowiedzialny. Żąda dla siebie praw podobnych do tych, jakie posiadają dorośli, a przecież trudno mu się wywiązać z codziennych obowiązków.
Nastolatek to ktoś, kto znalazł się na granicy dwóch światów: beztroskiego dzieciństwa i poważnego świata ludzi dorosłych.
Okres dorastania bywa nazywany „trudnym wiekiem” lub „kryzysem tożsamości”. Dla nastolatka jest to czas gwałtownych zmian fizjologicznych i psychicznych. Zmienia się jego ciało, zmienia się też sposób myślenia.
Pojawiają się 3 główne problemy:
- Potrzeba „stworzenia” nowego Ja – nastolatek poszukuje w codziennych rozmowach z bliskimi odpowiedzi na nurtujące go pytania. Chce być kimś ważnym i niezależnym. Dojrzewanie to okres ogromnej wrażliwości na otoczenie, na wszelkie oceny i uwagi z jego strony, na każdą oznakę akceptacji lub odrzucenia.
- Bunt wobec dotychczasowych norm i wartości – nastolatek chce być wolny i niezależny. Chce też być kimś zupełnie innym niż rodzice. Z rozdrażnieniem reaguje na wszelkie prośby i obowiązki. Negując rodzinne normy i zasady ma wrażenie, że staje się kimś innym i lepszym. W tym trudnym dla siebie czasie dziecko w takim samym stopniu potrzebuje wsparcia i zrozumienia, jak tez jasno określonych zasad.
- Egocentryzm – to stan skupienia się na sobie samym, zaabsorbowania głównie własnymi sprawami i problemami. Właśnie ta cecha w okresie dorastania ulega szczególnemu nasileniu. Przewrażliwienia na punkcie własnego Ja w wieku lat „nastu” sięga zenitu.
Problemy wieku dorastania są niezwykle poważne, nigdy też nie należy ich lekceważyć. Nie istnieje jedna i obiektywna miara służąca do określenia powagi danego problemu. Taką miarą może być tylko poszczególna osoba i to jej siła, doświadczenie i wrażliwość służą do zakwalifikowania problemu jako błahy lub poważny.
Dzieci, które czują się kochane, rozumiane i akceptowane:
- chętniej się uczą
- szybciej i dokładniej zapamiętują
- mają więcej twórczych pomysłów
- łatwiej się koncentrują
- chcą rozwijać swoje zainteresowania
- wierzą we własne możliwości
- bardziej lubią szkołę
- z życzliwością odnoszą się do nauczycieli i rówieśników
- mają więcej siły na pokonywanie trudności w nauce
- łatwiej znoszą niepowodzenia
- są bardziej aktywne
- osiągają większe sukcesy
Dzieci ciągle pouczane i strofowane:
- buntują się i robią na złość
- mają trudności z koncentracją uwagi i z zapamiętywaniem
- niechętnie się uczą
- nie robią nic, bo boją się niepowodzeń
- unikają towarzystwa dorosłych
- szukają akceptacji w negatywnych grupach rówieśniczych
Dzieci ciągle krytykowane i wyśmiewane:
- myślą, ze nie mają się po co starać
- zamykają się w sobie i przestają ufać
- czują się rozżalone, samotne, winne
- złoszczą się na innych i na siebie samych
- tracą wiarę w siebie i ludzi
- nie mają ochoty współpracować
Twoje dziecko przekonuje się o tym, że je kochasz, gdy:
- dodajesz mu wiary we własne siły (nie obawia się przyszłości)
- dajesz mu do zrozumienia, ze jest dla ciebie ważne (czuje się wtedy pewne siebie)
- uczysz je, jak „poruszać się” w świecie (wtedy wie, ze na pewno da sobie rade w życiu)
- słuchasz je z uwagą (chce wtedy rozmawiać z tobą o swoich sprawach)
- okazujesz mu wyrozumiałość (odkrywa, ze zawsze będziesz z nim, nawet w trudnych sytuacjach)
- dajesz mu do zrozumienia, że jego głos się liczy ( uczy się wtedy aktywności)
- pozwalasz, by wspólnie z wami podejmowało decyzje (uczy się wtedy odpowiedzialności)
Twoje dziecko woli, gdy:
- słuchasz uważnie, kiedy coś ci opowiada
- starasz się zrozumieć, co przeżywa, co się z nim dzieje, co mu się nowego przydarzyło, cieszysz się tym lub smucisz razem z nim.
- zauważasz je w różnych sytuacjach
- rozmawiasz z nim
Możesz pomóc dziecku nie sięgać po substancje psychoaktywne, jeżeli:
- nie porównujesz go z innymi (ma prawo być inne i niedoskonałe)
- nie odbierasz nadziei (chciałoby wierzyć, że coś w życiu osiągnie)
- nie mówisz mu, jak ma się czuć (potrzebuje twojego zrozumienia)
- nie rozkazujesz mu (woli, kiedy je zachęcasz, potrafi z tobą współpracować)
- nie wywołujesz w nim poczucia winy (nie jest odpowiedzialne za problemy dorosłych)
- nie używasz gróźb i nie straszysz (wydaje mu się wtedy, ze świat jest zły i nieprzyjazny)
- nie kupujesz go (pragnie twojej miłości za darmo)
- nie oceniasz (chciałoby myśleć o sobie dobrze)